کارگاه ایده و خلاقیت

ترکیب بندی صحیح یک نما نه تنها باعث می شود که آن تصویر در نگاه بیننده خوشایند به نظر برسد، بلکه می تواند معانی و مفاهیم بسیاری را نیز به مخاطب منتقل کند. اما در فیلمبرداری چه روش هایی می توان به کار گرفت تا تصویر هم زیباتر شود و هم نقش یک عنصر روایی را در فیلم ایفا کند؟ به عبارت دیگر اصول اولیه یک ترکیب بندی خوب چه هستند؟ «استیو مک کری» عکاسی که به خاطر پرتره «دختر افغان» در مجله نشنال جئوگرافی شهرت یافت، 9 توصیه در این زمینه دارد که شاید بتواند به شما کمک کند.

 

کلیک بر روی تصویر

 

http://www.aparat.com/v/bS7AP

لینک فیلم (منبع فیلمچی)

 

قانون یک سوم

این شاید شناخته شده ترین قانون ترکیب بندی باشد. طبق این اصل قاب توسط دو خط افقی و دو خط عمودی در هر راستا به سه قسمت مساوی تقسیم می شود. اگر سوژه در امتداد یکی از خطوط افقی یا عمودی یا روی یکی از چهار نقطه تلاقی آنها قرار گیرد، تصویر در نگاه بیننده خوشایندتر است.


خطوط هادی

خطوط خیالی هستند که چشم بیننده را به درون تصویر سوق می دهند که ایجاد عمق می کند. این خطوط همچنین به تصویر حس حرکت و انرژی می دهند.

 

خطوط اریب

مثل خطوط راهنما، خطوط اریب هم نگاه بیننده را سوق می دهند، البته نه به درون تصویر، بلکه به سمت دیگر آن، که حس حرکت را ایجاد می کند. کاربرد این تکنیک شاید در عکاسی پررنگ تر باشد، اما در فیلمبرداری و موقع گرفتن نماهای ساکن هم می شود از این تکنیک برای ایجاد حس حرکت استفاده کرد.

 

قاب بندی

می توانید از یکی از عناصر طبیعی صحنه مثل قاب پنجره ها، یا چارچوب دربها استفاده و قابی درون قاب دوربین ایجاد کنید.

 

تضاد بین سوژه و پس زمینه

وقتی چیزی در تضاد با محیط اطرافش باشد، توجه ما را به خودش جلب می کند. با ایجاد کنتراست بین سوژه و پس زمینه می توانید ایجاد عمق کرده و به نگاه بیننده جهت دهید.

 

پر کردن قاب

بنا بر بسیاری از نظریات زیبایی شناسانه، اندازه سوژه در قاب با میزان انرژی منتقل شده از آن به بیننده رابطه مستقیم دارد. هر چه سوژه بزرگتر باشد، اهمیت آن نیز بیشتر است.

 

مرکزیت دادن به چشم مسلط

با قرار دادن چشم مسلط سوژه در مرکز قاب، این تصور ایجاد می شود که نگاه او شما را دنبال می کند.

 

الگوها و تکرار

انسان ذاتاً به سمت الگوها تمایل دارد، بنابراین استفاده از تکرار در تصویر به سرعت توجه بیننده را جلب می کند. با این حال گنجاندن عنصری که این الگو را در هم می شکند باعث جذابیت بیشتر تصویر می شود.

 

تقارن

درست مثل الگوها، تقارن هم از علاقه های ذاتی بشر است. آزمون های علمی نشان داده اند که افرادی که چهره ای متقارن دارند جذاب تر شمرده می شوند. حتی مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد نوزادان مدت طولانی تری به تصاویر متقارن خیره می شوند تا تصاویر نامتقارن.

 

 

تماس با ما

آدرس : تهران - خیابان شهید باهنر - خیابان یاسر - خیابان سوده - نبش کوچه شمیرا - پلاک 5 - طبقه 6 - دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم روح الله

پست الکترونیک : info@masf.ir

 

تلفن : 02122290191

داخلی 204 دبیرخانه جشنواره فیلم روح الله